Wielu przedsiębiorczych Polaków wykorzystuje bogactwo ofert kont internetowych - co kilka miesięcy sprawdzają nowe oferty i ewentualnie zmieniają obsługę finansową na korzystniejszą. Dotychczas przeniesienie konta wiązało się z przeprowadzeniem wielu czynności przez klienta, co skutecznie trzymało współczynnik przeniesień na niskim poziomie.
Początek stycznia 2010r. to wejście w życie najnowszej rekomendacji Związku Banków Polskich w zakresie stosowania dobrych praktyk przy przenoszeniu rachunków bankowych. Każdy kto chce przenieść konto do nowej instytucji finansowej powinien zostać bezproblemowo obsłużony a wszystkie dodatkowe usługi (np.zlecenia stałe, przelewy przychodzące) powinny być transferowane bezpłatnie.
Teoretycznie zabieg polega na wypełnieniu i przekazaniu dwustronicowego formularza (pełnomocnictwo i zakres przenoszonych usług) do banku, do którego planujesz przenieść dotychczasowe usługi. I właśnie zakres przenoszonych usług stał się pierwszym problemem - kredyt w rachunku może uniemożliwić zmianę banku.
W terminie kilku dni roboczych powinieneś stać się posiadaczem nowego rachunku. Nowy bank poinformuje o nowym numerze konta ZUS, Urząd Skarbowy i pracodawcę. Wszystko za darmo...ale nie dla wszystkich:
- niektóre umowy o prowadzenie rachunku określają okres wypowiedzenia, złamanie zasady wiąże się z opłatą karną
- do kont bankowych wydawane są karty płatnicze - często z opłatami w cyklu rocznym uiszczanymi z góry
Natomiast przeniesienie rachunku karty kredytowej - balance transfer polega na tym, że z limitu kredytowego w nowym banku spłacany jest limit w starej instytucji. Najczęściej nowy limit jest wyższy niż stary. Przeniesienie karty kredytowej jest prostsze niż konta bankowego.
Dobra praktyka rekomendowana przez ZBP dotycząca swobodnego przenoszenia kont bankowych zmodernizowała polską bankowość - powstał naturalny rynek konkurencyjnych rachunków stwarzający możliwość zminimalizowania kosztów prowadzenia finansów do zera lub z zyskiem. Wymusiło to zmianę strategii marketingowej - teraz banki zabiegają o pozostanie klienta stosując tzw. programy retencyjne (czasowe obniżenie albo zwolnienie z opłat).
Eksperci prognozują, że niski poziom świadomości klientów, nie wywoła lawiny migracji kont między bankami, choć ten trend powinien permanentnie rosnąć.
Różnica w opłatach za dane usługi bankowe może być tak znaczna, że już teraz warto sprawdzić, czy nie nadszedł czas na zmianę obecnego banku i zaoszczędzenie niemałej sumy.
W praktyce kolejność jest następująca:
W praktyce kolejność jest następująca:
- wybór optymalnego rachunku
- otwarcie konta
- wypełnienie 2 formularzy z nowego banku: pełnomocnictwo oraz wniosek o przeniesienie rachunku - każdy bank udostępnia te dokumenty w swoich serwisach internetowych
- oczekiwanie na potwierdzenie przeniesienia rachunku
Artykuł uzupełniający:
Kiedy przenoszone konta wymagają wizyty w oddziale?
Kiedy przenoszone konta wymagają wizyty w oddziale?
0 komentarze:
Prześlij komentarz